[Recensie] M.O. & Brakko – Koester (2009)

Nederhoppers 06 dec 2009

Anderhalf jaar nadat hun debuutalbum ‘Catharsis’ uitkwam, releasen M.O. & Brakko een pre-album genaamd ‘Koester’. Voor veel mensen zal Koester (dat een overbrugging is tussen Catharsis en het komende album) een eerste echte kennismaking met de mannen zijn, omdat maar weinig mensen Catharsis kennen.

Vorig jaar wonnen M.O. & Brakko de Grote Prijs van Nederland en daarmee zetten ze zichzelf al aardig op de kaart. Hun tracks, toen al gekenmerkt door de oldschool boombapsound en de luchtige lyrics, sloegen aan bij het publiek. M.O. & Brakko behandelen alledaagse onderwerpen maar dringen hun mening op geen moment op, alles klinkt zeer relaxed en overtuigend.

Op de 10 tracks bevattende cd kom je geen andere artiesten tegen, of je moet de samples van Cartes en Raymzter in ‘Tiz Wat Het Iz’ als featurings tellen. Wellicht een bewuste keuze van de twee heren, maar het had het product wel wat meer pit kunnen geven. Op de cd worden verschillende onderwerpen behandeld, maar voor iemand die niet nauwkeurig naar de teksten luistert kan het allemaal wat eentonig en hetzelfde klinken.

Iets wat ongetwijfeld een bewuste keuze is geweest, is de cd opnieuw te laten opvallen door de oldschool boombapsound. Alle beats op het album zijn geproduceerd door de Raven Bro’s en dat lijkt een verstandige keuze, beats van bijvoorbeeld ‘Inshallah’ en ‘Lusten & Lasten’ zijn erg fijn om te horen.

De onderwerpkeuze van M.O. & Brakko is divers, maar weinig origineel. De cd is gevuld met tracks die voornamelijk gaan over hun manier van leven en over de muziek. Maatschappij-kritische tracks als ‘De Recessie’ zijn een leuke toevoeging aan het geheel, maar gaan niet erg diep. Het punt dat de mannen al dan niet willen maken met die track komt niet echt over, de materie wordt maar zeer beperkt behandeld.

Al met al een fijn album om eens een avond aan te zetten, maar geen cd die je grijs zult draaien. M.O. & Brakko gaan gewoon door met waar ze goed in zijn, maar brengen weinig vernieuwends. Beats zijn goed en fijn om te horen, maar het geheel schreeuwt om wat diversiteit. Wat betreft flows en rijmschema’s doen ze ook wat er van ze verwacht wordt, lyrics worden op een te verwachte wijze gebracht, maar daardoor lijken veel tracks er op elkaar.

6/10