[Recensie] THC Recordz Mixtape Vol. #2.

Robby Bobson 11 mrt 2010

Ik trek de envelop open, zie bovenaan de hoes in stevige letters de tekst staan die me doet denken aan vroeger. De reden dat ik naar Nederhop ging luisteren is - vooral het laatste jaar – heel hard bezig om weer terug in de bovenste regionen van de Nederlandse Hiphop te komen. Onder die tekst vind ik RBdjan, Rocks, Zuen, d’Tuniz, Ace en Menaze, die ik nog ken van Artikel 140. Badboy Taya en Naffer zijn nieuwe jongens, en de Tuindorp Hustler Click lijkt klaar voor de strijd.

Het eerste wapenfeit is daarom de THC Recordz Mixtape 2, welke uitgebracht wordt onder de vlag van TopNotch. En laten we eerlijk zijn, sinds 2005 en Artikel 140, is er zo veel voorbij gekomen in Nederland, dat THC er eigenlijk een aantal jaren niet meer toe deed. Daarnaast ben ik ook wat ouder geworden, en de gangster hiphop die ze brengen, is niet meer helemaal voor mij weggelegd. Daarom was ik verrast dat ze getekend werden bij de hofleverancier van de Nederlandse Hiphop, en ook een beetje sceptisch..

Echter, de mixtape begint heel goed. Nu is RBdjan samen met Rocks blijven groeien, waardoor dit misschien een vertekend beeld is. Wat Wil Je Weten en Wreed hebben echter knallende producties, en Rbie laat zien dat hij echt een goede rapper is. Op Wreed doet Badboy Taya mee, en hij is geen onverdienstelijke rapper, maar komt toch te kort om indruk te maken.Zo doet 3x X mij helemaal niks, waar ook weer een kwalitatief mindere rapper zijn ding doet, in dit geval Naffer (Al wordt hij bijgestaan door Rocks). Maar Stem van de Straat van Rocks en Lloyd de Meza, is weer een stuk beter.

De fijne beat van Et Voelt zo Goed is dan ook een leuk begin van een track. Het is alleen jammer dat het niet veel meer inhoudt dan een soft-porno track. Al luistert deze track wel heerlijk weg.Dan krijgen we Niet Naar Huis. De mega-remix met Rocks, Jayh, Big2, Mr. Menaze, Rotjoch, Naffer, Badboy Taya, Lange Frans, Brainpower, Kempi & RBdjan. Een heerlijke track, die op het irritante af blijft hangen in me hoofd (Zoals Broodje Bakpao dat ook zo leuk kan). Lange Frans, Brainpower, Kempi, RBdjan en Rocks doen precies waar ze goed in zijn, en de rest is eigenlijk meer opvulling, maar de “Dikke joint in me bek en een cognacje erbij” van Mr. Menaze is mede door zijn rauwe stem, keihard.

Goed Zo, is de volgende track van de tape. Een solo track van RBdjan, op een productie van Soulsearchin’. Ja, dan kan er eigenlijk weinig fout gaan. Een geweldig refrein, de dreigende beat en de bizarre flow van de Onderbaas maken een geweldige mix voor waarschijnlijk de sterkste track van dit album.Maar Naffer wil me overtuigen. Ik vind zijn stem redelijk vervelend, als hij zo schel rapt in het Nederlands, maar blijkbaar kan hij het ook in het Arabisch. N.AT.O.S. is op een keiharde beat van Teemong, en zijn eerste verse is dus, zoals gezegd Arabisch. Zijn 2e verse is Nederlands, en verbazing alom, als blijkt dat hij ook wat meer ontspannen kan rappen, waardoor hij op mij veel dreigender overkomt, en meteen enorme sprongen weet te maken in hoe ik over hem denk. Een érg goede track, die me Goed Zo eigenlijk alweer doet vergeten.

Geen Glitter Geen Glamour heeft misschien wel de meest briljante beat op deze plaat. De oldskool feel is heerlijk, maar het is jammer dat BadBoy Taya niet echt recht doet tot die beat, doordat hij er begint te praten over het leven van een hosselaar. In mijn ogen had dit een briljante beat geweest voor een laidback, gangster-feest track, zoals Dre en Snoop dat zo leuk deden vroeger. Een gemiste kans.Van Barzz is onlangs een video uitgekomen, waar Teemong voor verantwoordelijk is, een klein meesterwerkje, en eigenlijk doen de rappers (Rocks, RBdjan, Heinek’n) helemaal niks verkeerd op deze track.

En vanaf daar kabbelt deze mixtape rustig naar het einde. Het moge duidelijk zijn dat THC heeft bewezen dat ze nog steeds een pion in het spel zijn, ware het niet dat Rocks en RBdjan dit ook heel goed alleen af zouden kunnen. Naffer blijkt na N.AT.O.S. een hele goede toevoeging aan het rooster. Echter krijg ik het gevoel dat Zuen, d’Tuniz, Ace en Menaze vooral op het label getekend zijn omdat het goede vrienden zijn. Nu is dat geen schande, maar echt van toegevoegde waarde zijn deze rappers niet.

Desondanks steekt het geheel goed in elkaar, staan er een hoop solide tracks op de Cd, en bewijzen de Amsterdammers dat er meer is dan Zwart Licht, Bijlmerstyle en The Opposites wat er uit de hoofstad komt.