[Column] Hiphop en het internet

Dean 06 nov 2009

Hiphop en het internet
Hiphop op het internet leeft. Als je nu naar de meest bekeken video's op Youtube gaat in de categorie muziek, dan is de helft hiphop. De tien grootste hiphop sites die zich richten op Nederlandse hiphop zijn samen goed voor zo'n 100.000 bezoekers per dag, blijkt volgens verschillende statistieken sites. Er zijn tal van hiphop blogs te vinden en ook op hiphop fora worden in totaal tienduizenden berichten per dag geschreven. De vraag is welke invloed heeft dit op de bekende gevestigde artiesten. Maar ook zeker welke invloed heeft dit op de relatief onbekende artiesten. Wordt er echt zo veel gedownload? En is dat iets positiefs of negatiefs.

Het internet wordt door hiphopliefhebbers veel gebruikt. Zowel de platenmaatschappijen als individuele gevestigde artiesten zien dit ook en gebruiken het internet dan ook volop. Sowieso heeft iedere bekende artiest wel een eigen website. Maar wat anno 2009 misschien nog wel belangrijker is, een eigen Hyves account. Je hebt zaterdag een optreden en hoe kun je die het goedkoopst en gericht promoten? Een berichtje naar je 50.000 vrienden op Hyves sturen waarvan de meesten je muziek goed vinden is dan toch wel de ideale oplossing. Sinds een aantal maanden is Twitter ook populair onder de rappers. Waarbij het aantal followers ook oploopt tot een aantal duizend. Ook dit wordt veel gebruikt om de luisteraar op de hoogte te brengen van het nieuwste nieuws. Al moet gezegd worden dat waarschijnlijk meer dan de helft van de tweets nergens over gaan. Een ander kanaal voor de gevestigde artiest zijn natuurlijk de grote hiphop websites. Bij ieder nieuws wordt er wel een persbericht gestuurd en deze wordt meestal ook wel netjes overgenomen op de hiphop websites. Het internet is dus het ideale medium voor de bekende artiesten om zichzelf te promoten.

Ook relatief onbekende artiesten gebruiken het internet veel. Uit ons eigen enquête onderzoek blijkt dat vooral Hyves veel wordt gebruikt. Wanneer we de rappers vragen hoe belangrijk het internet is voor het promoten als artiest geeft de gemiddelde rapper dit een 8.2. Voor de rest sturen ze soms tot vaak berichten rond op Hyves.

Misschien wel interessanter is een duidelijk voorbeeld van een artiest die door het internet is doorgebroken. Rapper Kempi is in 2005 nog geheel onbekend bij de hiphopliefhebber. Maar wanneer hij z'n nummer "Zoveel Stress" op muziekplatform Luvmusic zet staat hij daar al snel op nummer 1. Vervolgens wordt z'n mixtape ook zo'n 40.000 keer gedownload. En een aantal maanden later tekent hij bij het grote hiphop platenmaatschappij Top-Notch. Inmiddels kent iedere hiphopliefhebber Kempi wel en kwam z'n album die hij in 2008 uitbracht binnen op nummer 7 bij de album top 100 lijst.

Om nog dieper in te gaan op het gebruik van internet door relatief onbekende rappers hebben wij een interview met rapper "De Spreker". Hij is sinds een aantal jaren actief als rapper en probeert natuurlijk zo bekend mogelijk te worden. "Je kan meer publiek bereiken dan zonder internet. En op het gebied van luisteraars van je muziek blijft het groeien.", vertelt hij ons. Ook blijkt dat dit geen gemakkelijke opgave is, “Maar omdat het nu een ''hype'' is om ''rapper'' te zijn, wordt er minder naar jezelf gekeken doordat er nu zoveel rappers zichzelf promoten op internet.” Al bij al is het wel duidelijk dat het internet erg belangrijk is voor de opkomende Nederlandse hiphop artiest. Op de vraag of De Spreker minder bekend zou wezen zonder het internet, antwoord hij “Ja zeker, want zonder internetpromotie heb je alleen kans om je muziek te laten horen op hiphopfeesten/optredens.

Ondanks dat het internet zo ideaal is voor artiesten om zichzelf te promoten heeft het ook een keerzijde. Namelijk het "illegaal downloaden". Uit een Brits onderzoek blijkt dat mensen die toegeven “illegaal” te downloaden gemiddeld 86 euro per jaar besteed aan muziek en degene die beweren nog nooit illegaal te hebben gedownload gemiddeld 37 euro per jaar. De downloader geeft dus meer geld uit dan de niet-downloader. Dit blijkt ook uit andere onderzoeken. Deze onderzoeken zijn enkel niet gericht op enkel het genre hiphop en de vraag is dan ook of dit wel op gaat voor de Nederlandse hiphop scene. Hiphop wordt namelijk met name door jongeren beluisterd en deze zijn nog eens heel actief op het internet ook.

Na eigen enquête onderzoek van het gedrag van hiphop luisteraars gaf 97% aan dat zij wel eens muziek downloaden wat in de schappen ligt. Dit is bijna 100% en dat geeft goed weer hoe erg downloaden in dit muziek genre leeft. Toch is de vraag of dit download gedrag invloed heeft op het koopgedrag en of het downloaden veel invloed heeft op de verkoop van Nederlandse hiphop. Door te vragen waarom zij muziek downloaden gaf de meerderheid aan dat zij hun geld liever aan andere dingen uitgeven, zij liever merchandise kopen, naar een concert gaan en gaf 45% aan dat zij de muziek eerst downloaden om te kijken of de CD het kopen waard is. Bijna de helft download de muziek dus om te kijken of ze het gaan kopen. Ook gaf 62% van de ondervraagden aan dat zij nog steeds muziek kopen wat aangeeft dat er nog steeds verkocht wordt.

Als conclusie kunnen we toch wel stellen dat zowel bekende als onbekende artiesten het internet veel gebruiken. Vooral bekende artiesten kunnen heel gericht en goedkoop zichzelf promoten via het internet. Veel onbekende rappers maken er ook gebruik van maar omdat er zoveel zijn is dit geen gemakkelijke opgave. Toch is het enkele rappers waaronder rapper Kempi gelukt om door te breken door het internet. Het illegaal downloaden blijft een lastig punt. Sowieso doen veel mensen het maar de vraag is of de verkoop er ook echt door achter uit gaat. Vooral omdat 62% aangeeft alsnog muziek te kopen. Daarnaast geven veel mensen aan dat ze nog wel merchandise kopen en ook nog naar optredens gaan, dus misschien is de verdeling van het inkomen van een artiest gewoon veranderd. Ze moeten het niet meer zoveel van de CD's hebben maar ook vooral de merchandise en de optredens. Al bij al blijkt toch maar weer dat hiphop op het internet leeft en dat de artiesten het volop gebruiken.

Door Nico G. en Marco van V. (MvSix)



Bijlagen (die hier niet zijn toegevoegd) / bronnen
1. Interview met “De Spreker”
2. Schatting van bezoekersaantallen op grote hiphop websites
3. Artikel: lIlegal downloaders 'spend the most on music', says poll - http://www.independent.co.uk/news/uk/cr ... 12776.html
4. Artikel: Young people won't stop illegal music downloads - http://www.techspot.com/news/19583-youn ... loads.html
5. Artikel: Study: Illegal music downloaders buy 10 times as much legal music as non-illegal downloaders - http://www.crunchgear.com/2009/04/21/st ... wnloaders/
6. Artikel: IFPI responds to new UK music downloading study - http://www.ifpi.org/content/section_news/20091104.html
7. Ons eigen enquête onderzoek resultaten
8. Alle hiphopwebsites

Reacties

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 18:32:24 
Moet zeggen dat dit slechts voor een vak op school was en ik dacht laat ik 't es delen hier. Wellicht interessant om te lezen of zo.


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 18:44:46 
Mooi artikel zeg.


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 18:57:57 
xD


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 21:57:51 
Nice artikel.


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: za 07 nov 2009 02:17:01 
Heel interessant artikel. Het leest fijn weg en het is zowiezo een onderwerp wat me intreseert. Als je vaker hiphopgerelateerde artikelen maakt lijkt zou ik het dope vinden als je die ook post. Toch lijkt het me wel duidelijk dat de verkoop van albums achteruit gaat door internet. Dit komt denk ik niet alleen door downloads maar ook door sites zoals Youtube, 101, puna ed. Toch zie ik het downloaden als iets positiefs. Naast de hierboven genoemde argumenten staat een artiest nu ook onder druk om meer kwaliteit af te leveren om mensen de muziek toch te laten kopen. Helaas werkt in de praktijk niet altijd zo. Veel artiesten doen nu nog meer conccesies om commercieel succesvolle nummers te maken. Ook gooien ze veel troep (mixtapes) op het internet. Dat zijn vaak tracks die anders nooit uitgebracht zouden worden omdat ze simpelweg niet goed genoeg zijn.


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: za 07 nov 2009 15:11:47 
Mooi verwoord, kan mij er goed in vinden!

Nou ben ik wel een beetje kritisch maar worden als: sowieso, heel, zij (in: "gaven zij hun geld.."), hun en ze, kun je beter vermijden. Aangezien het hier gaat om geschreven taal en niet om spreektaal. Beter is het om dan de personen in kwestie te noemen. Bijvoorbeeld door "ze" te vervangen voor "deze mensen", "de ondervraagde". Maar genoeg gemierenneukt, inhoudelijk is het zeer goed.


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: za 07 nov 2009 22:11:23 
Thnx mensen :)

@ jeroen:
Je weet ook hoe kritisch ik ben xD en ik ben ook niet *geheel* tevreden met dit artikel. Overigens om andere redenen die jij zegt. Toch heb ik bewust gekozen voor deze losse schrijfstijl omdat 't dan naar mijn mening lekkerder weg leest. Die dingen als "hun en ze" is volgens mij precies van 't ene alinea van Marco xD (oke, Marco heeft op zich 2 alinea's geschreven :p)


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 20:15:01 
Oke, hun en ze waren was wel de grootste fout, aangezien dat helemaal geen schrijftaal is. Maar dat het lekker weg leest is een feit ja, in dat opzicht ben je geslaagd. :D

Sorry Marco ;)


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 
BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 17:13:00 
Heh heh... Misschien een beetje laat, maar wou er toch nog even op reageren. :P

Best leuk dat Rap zo makkelijk te vinden is via internet en elke rapper wel een website of Hyves-pagina heeft, heel goed voor de bekendheid en acceptatie van Rap muziek, maar naast het illegaal downloaden zit er in mijn ogen nog een ander negatieve kant aan.

Vroeger moest je zorgen dat je via via een plekje op een jam kreeg waar je mocht rappen. Als je het goed deed kon je misschien wel in een voorprogramma van een andere kerel komen. Mensen moesten toevallig op die jam zijn en je horen en denken: Wow, die kerel is dope. En hem supporten. Die kerels toen gingen door met rappen, ook al hebben ze geen fans, ook al verkochten ze geen een cd. Ze probeerden door de jaren heen te verbeteren en gingen door met hun passie.
Nu echter, kan elke mongool die een rap heeft geschreven, bij een maat van 'm de rap opnemen, op hyves zetten en naar al z'n vriendjes doorsturen. Ook al is het bar en barslecht. En als het dan een keer goed is, dan zou je nog kunnen hebben dat die kerel de ballen verstand van Hiphop heeft en het imago van Hiphop nog verslechterd.
Dat was bij Kempi ook het geval, trouwens. Klein crimineeltje, dat dacht: Hè man, een rap maken + internet = fast money en bekendheid.
Terwijl die kerel ook helemaal niet Hiphop correct bezig is.
Nu zit er geen passie meer in. Nu is het van: iemand maakt een rap, word ik bekend of niet? Als ik bekend word ga ik door en als ik niet bekend word stop ik ermee.
-----

Zo ook bij BBoying. Is al veel over gesproken.
Stel je voor. Je hebt morgen een jam, en er is bekend dat een goeie kerel daar ook aan mee moet doen. Wat doe je dan? Je gaat naar youtube en bekijkt alle filmpjes die over hem beschikbaar zijn, zo zie je wat voor stijl hij heeft en wat je kan verwachten in die battle. Daar kan je je dan op anticiperen.
Vroeger, toen er nog geen youtube was, moest je echt naar een jam gaan, en 2 uur lang met hem in een circle/cypher staan voordat je wist wat zijn stijl is en wat voor moves hij heeft. En dan heb je nog maar 1 kerel uit de scene gehad.
Nu is het een kwestie van de avond van tevoren een half uurtje youtube filmpjes kijken...
Daarom upload ik ook nooit BBoy filmpjes van mezelf en kijk ik ook vrijwel geen bboy filmpjes. Ik wil met m'n eigen ogen zien wat ie allemaal doet, of ie 't wel op de beat doet (bij veel filmpjes is het originele geluid eruit gehaald), en wat zijn zwakke punten zijn. Dat kan je niet zien in die filmpjes.
Ook wil ik verrast worden in een battle. Ik battle zoiezo niet graag, maar da's een ander verhaal. Ik wil niet een hele vette move zien en dan denken: Die heb ik gisteravond al 5 keer gezien in die filmpjes, dus niks bijzonders

En dat is jammer.


Meld dit bericht Bericht details Verwijder bericht
Wijzig bericht Antwoord met een citaat  
 

Reageren

Om een reactie achter te laten, dien je een account te hebben. Inloggen of registeren.