[Recensie] 50 Cent - Before I Selfdestruct

Robby Bobson 03 dec 2009

50 Cent is misschien wel de meest succesvolle rapper ooit. Niet met het rappen, maar met het bekend zijn en vooral een goede investeerder. We kennen tenslotte allemaal het verhaal van ‘zijn’ Vitamin Water. Na een uitermate zwak album komt Curtis nu met Before I Self Destruct. Een album wat eigenlijk al uit had moeten komen na The Massacre. Is dit album het wachten waard geweest?

Get Rich or Die Tryin’ is voor mij echt een klassieker. Zonder al te vernieuwend te zijn geweest, bracht 50 Cent met dit album, en vooral ná dat album een compleet nieuwe beweging in de scène, met G-Unit en zijn geworden rivaal the Game. Echter brachten de albums daarna niet de muzikale voldoening die GRoDT wél bracht. Before I Self Destruct moest daardoor weer rauwer worden, meer van de straat en vooral meer voor de fans van die harde New York hiphop.

Dat is 50 Cent zonder meer gelukt. Alsof hij terug is gegaan naar z’n kamertje onder de trap in Queens. Alsof hij weer elke nacht op de hoek van de straat heeft moeten staan om dit album te financiëren. Dat betaald zich terug in zijn hongerige delivery en onberispelijke flow die ik zo heb gemist de laatste jaren. Het eerste voorbeeld hiervan is Psycho met Eminem (De enige rapper naast 50 Cent op het hele album), waar hij Eminem misschien wel killed op zijn verse. Dat de samenwerkingen van deze twee eigenlijk altijd wel goed zijn (Crack A Bottle vergeet ik dan een beetje, al is daar niks mis mee), denk bijvoorbeeld aan Patiently Waiting of Never Enough, is ook op dit album weer eens bewezen. Op een onderdrukte beat van Dr Dre, lijkt het wel alsof ze elkaar willen aftroeven in zo heftig mogelijk te rappen. En dat is dope!

Fifty heeft op dit album een paar tracks staan die misschien wel tussen zijn beste tracks ooit terecht zullen komen. Crime Wave is er 1 daarvan, net als Gangsta’s Delight. Al blinkt de laatste niet echt uit van creativiteit, beiden zijn wel 50 ten voeten uit, en hebben beiden heerlijk harde beats. En eigenlijk staat het hele album vol met harde beats en zijn er maar 3 tracks waar 50 het heeft over iets anders dan mensen omleggen.

Natúúrlijk moest hij op dit album, als je dan toch als de ouderwetse gritty gangster uit de hoek komt, een track hebben waar hij even de hele wereld disst. Death to my Enemies gaat van Game naar Jay-Z naar zijn ex en doet ook nog even Young Buck aan. Op een beat van wederom Dr. Dre laat hij toch maar even zien dat hij echt sterk is als het aan komt op disstracks.

Toen ik DJ Khalil zag staan in het boekje was ik verrast, helemaal toen ik zag dat het ging om Could’ve been You. Ik ben namelijk nogal fan van DJ Khalil, met zijn idioot harde beats waar hij zo nu en dan mee naar buiten komt, en dat dit dan zo’n rustige beat is, stelde mij zelfs wel een beetje teleur.

Maar eigenlijk is dat de enige teleurstelling die ik heb bij dit album. Ik had namelijk helemaal niks verwacht van dit album. Het is verre van een tekstueel pareltje, of een hoogstaand orkest wat er onder zijn stem geplakt is, maar het is wel weer een heerlijke oldschool New York plaat van een man die het eigenlijk allang niet meer mag hebben over zulke dingen, en al lang het pad van Jay-Z had moeten bewandelen. Of hij dat gaat doen nu zijn deal met Interscope er op zit is de vraag, maar het zou een goede manier zijn om zijn carriere in leven te houden.

Want dat dit album slechts 160k verkoopt in de eerste week is schrijnend, zeker voor het beste album wat er vanuit G-Unit is uitgebracht sinds GRoDT en The Documentary. Zelfs als je album een maand van te voren lekt, als de grootste rapster van de afgelopen 7 jaar bijna niks verkoopt in verhouding met zijn vorige albums (GRoDT 7 miljoen in de VS, Massacre 5 miljoen in de VS en Curtis 1.3 miljoen), moet je je afvragen of je dan nog wel de grootste rapper van de afgelopen 7 jaar bent.

Desalniettemin zet hij een album neer waar hij trots op mag zijn, zonder opsmuk maar gewoon harde Hiphop.
3/5