[Recensie] Engel - Geen Weg Terug

Robby Bobson 05 nov 2009

De meeste rappers zijn na zes albums al best wel klaar, hebben een hoop achter de rug, zijn oud, en met een beetje mazzel zijn ze stinkend rijk. Engel niet. Album nummer zeven is sinds kort uit, en de rapper is pas 26 en heeft nog nét niet de mansion in Wassenaar. Maar na 2 succesvolle samenwerkingen met Daniël voor het project 'Woonboot Producties' ging de rapper vorig jaar naar zijn eigen bedachte land Engelland, en nu is er Geen Weg Terug.

Een relatief kort album, met 14 nummers die samen bijna drie kwartier vol maken, en zoals ik ondertussen gewend ben, met een rijtje sterke features. Engel heeft op dit album Diggy Dex en Tim Beumers wederom gevraagd mee te werken. En dit keer zijn ook Per.verz, Kas, Surya en zijn nieuwe back-up Just van de partij. Daarnaast heeft de Horinees een aantal andere personen uitgenodigd, waar ik zo op terug kom.

Het album opent met Nog Steeds, een track die begeleidt wordt door een clip, (de 2e van het album alweer) en is een sterke opener. De beat is van de relatief onbekende William, ook afkomstig uit Hoorn. Hij heeft een keiharde beat afgeleverd, met sterke trompetten en een goede compositie. Daarnaast komt Dj DNS aan het einde even opdraven voor wat cuts.
Engel rapt op deze track over hoe hij na al zijn jaren nog steeds bezig is met rappen, en doet dit overtuigend.

En eigenlijk is het hele album overtuigend. Engel heeft beats van zoals gezegd William, STW, Klion, Benzie, (natuurlijk) Daniël, Bushmeister J, en Dopaganda. En waar Engel groeit, groeien ook de mensen om hem heen lijkt het. STW, Daniël en Bushmeister lopen al behoorlijk lang mee met de rapper, en de beats op dit album zijn van ongekend niveau. Zeker als je bedenkt dat William pas 19 jaar is, en de hofleverancier is met 4 beats. De beste beat komt echter van Cru. Dit is.. is een track met Diggy Dex, op een volle, stevige beat. Diggy Dex doet zoals gewoonlijk precies dat wat je verwacht, en de combinatie Dex en Engel voelt ondertussen ook heel logisch.

Qua concepten lijkt Engel ook te zijn gegroeid. Voor 'Laatste gedachten' heeft hij zich verdiept in het leven van Curt Kobain, en daar is een hele diepe track uit voort gekomen. Daarnaast heeft hij een ode geschreven aan Graffiti, welke ook op een bijzondere manier is neergezet. Het beste voorbeeld is echter 1 Van ons. Waar Engel praat over het geloof en vooral over hoe hij nergens in geloofd, en toch twijfels voelt. Ik heb deze track een aantal keren live gehoord en ben heel blij dat deze op dit album terecht gekomen is, want dit is waarschijnlijk de beste track van het album.

De leukste track is echter Kalm Aan. Samen met Just rapt hij over hoe verschrikkelijk kut een writersblock is. En dit doen ze met veel humor "Gooi me schrift met de vlakke hand van tafel/Word wel columnist van een natte krant, later!" rapt Just waarna Engel komt met "Oke, Tv kijken, Thee maken, beetje rukken, wat is die rapshit toch leuk, 't maakt me heel gelukkig.. Ik was productief, nu lijkt geen reet te lukken.. Potje pro'en, biertje, beetje rukken.."

Engel heeft ook de hulp ingeroepen van vier personen, waar ik het eerder over had, en dat zijn niet de minsten. Dj Native, Dj Frankie Boxcutta, Dj DNS en Dj Daan mogen op 'De Backbone' hun kunsten laten horen, en doen dit op een hele sterke manier. Het enige jammere aan deze track, is dat deze niet langer duurt, want hier kan ik uren naar luisteren.

Dikdoenerij is de posse cut van dit album, wat hij ook op elk album doet. Op deze staan Kas, Surya, Tim Beumers, Diggy Dex en Just. En Bolle Tim legt hier de hardste verse neer, wat ik eigenlijk altijd wel gewend ben van de VSOP'er. (al is die verse wel erg kort)

Engel doet veel wat we gewend zijn van hem, maar lijkt er bij elk album net iets extra's bovenop te gooien. Dit album klinkt professioneler dan ooit tevoren, de beats zijn beter, Engel is beter, de opbouw is sterk. Verwacht geen harde punchlines, of mooie filosofische teksten, maar gewoon lekker rappen, en dat is een welkome afwisseling.

Rating: 3.5/5