[Recensie] Fakkelbrigade - Colucci Era (2009)

Nederhoppers 23 sep 2009

In 2009 deden Rico en Sticks iets waar veel fans op voorhand gematigd kritisch tegenover stonden, ze stopten met ‘Opgezwolle’ / ‘Rico & Sticks’. Naar eigen zeggen was het tijd voor iets geheel nieuws en zo werd nieuw rapcollectief ‘Fakkelbrigade’ aangekondigd. Een term waar in de voorgaande jaren al meermalig mee gesmeten was in tracks, werd nu dus de nieuwe benaming van Rico & Sticks. Behalve alleen een naamsverandering sloten zich ook andere rappers aan bij het collectief. Typhoon, James en Sanders (allen al bekend van eerdere tracks met Opgezwolle) werden ook onderdeel van de Fakkelbrigade en producer/beatmaker A.R.T zou het team complementeren. Van het imago van Opgezwolle waar heel Nederland inmiddels aan gewend was werd afgestapt. De Fakkelbrigade brengt hun raps op een veel muzikalere manier ten gehore en bereikt hiermee gelijk een veel breder publiek. Opgezwolle maakte nederhop, Fakkelbrigade maakt muziek.

Het eerste wapenfeit, Colucci Era, begint meteen ijzersterk met een zeer uitgebalanceerde verse van Typhoon op ‘Intro (Niet Normaal)’, een track waarop het lastig is je hoofd stil te houden. Een toch vrij eenvoudige beat gecombineerd met treffende teksten maakt het toch één van de beste tracks op het album. Tevens is deze track hét bewijs dat je hits kunt maken zonder dat Sticks een verse doet.

Colucci, de track die al uit was voordat het album uitkwam, roept bij mij de vraag op waarom Sanders niet op meer tracks staat. Zoals hij in het verleden ook al deed verrast hij hier weer met een sterke verse. Zoals aan de titel al te zien is verduidelijkt deze track het thema van het album, het merk ‘Colucci’.

Één van de weinige minpunten van het album is misschien voor veel luisteraars de track ‘Daar Met Ons’. Deze track voelt aan alsof hij gemaakt is ter vulling van het album, dit komt door de weinig creatieve coupletten en het saaie refrein. Ook is het jammer dat de mannen Zwolle weer blijven aanhalen, heel Nederland noemt de Fakkelbrigade immers al in één adem met de stad Zwolle.

Omdat er veel en veel meer positieve aspecten zijn dan negatieve, ben ik haast wel verplicht de vorige alinea meteen weg te vegen. Inspirerende tracks zijn ‘Gezegd & Geschreven’ en ‘Groen Gras’, tracks waarin het bij vlagen wat chaotisch en wild overkomende karakter van het album wordt gecompenseerd door rustigere en duidelijkere rapschema’s. De track ‘Groen Gras’ vertelt nog even haarfijn een stukje historie van Sticks en Rico, iets waar we ze nog niet vaak over gehoord hebben.

Op de echte cd (’Ingeschakeld: Prelude van een Era’ daargelaten) is opvallend genoeg maar één featuring track te vinden. De track ‘Fakkels en Bananen’ maakt korte metten met de geruchten dat er nog onenigheid zou bestaan tussen de leden en de mannen van DuvelDuvel.

De laatste track die het verdient persoonlijk vernoemd te worden is ‘Kostbaar’. Hierop hoor je Rico op een totaal andere manier dan dat je wellicht gewend was, natuurlijk wel met onnavolgbare raps, maar op een zodanig energieke manier dat het logisch is dat dit nummer voor een enorme pit zorgt bij optredens. Het nummer maakt je al gelijk weer benieuwd naar het solo-album van Rico dat ooit gaat komen.

Colucci Era kenmerkt zichzelf door sterke beats van A.R.T, hij die Delic heel even doet vergeten. Door het album heen laat hij zien dat hij allerlei genres onder de knie heeft en dat hij helemaal niet bang is voor een beatswitch midden in een nummer.

Rico en Sticks’ flows zijn bij tijd en wijlen onnavolgbaar en begeven zich op een level dat voor veel rappers alleen maar om van te dromen is. Typhoon draagt op zijn geheel eigen wijze een ijzersterke bijdrage en Sanders en James doen hun ding, en goed ook.

Voor de doorgewinterde Opgezwollefan even wennen, maar na een aantal grondige luistersessies zeker een toonaangevend album.

Ordeel: 8.5

Ja, ik weet dat het wat laat is, toch moest ie er komen.