[Recensie] Fakkelbrigade - Colucci Era

Doomsday 29 mei 2009

Zwolle is met de tijd een begrip geworden in de hip-hop scene van Nederland. Wie aan Zwolle denkt, denkt meteen aan Opgezwolle. Dus toen Opgezwolle in 2006 besloot er mee te stoppen hielden fans hun hart vast. De leegte die Opgezwolle in de scene achter liet kon slechts voor een deel weer worden opgevuld met ‘Fakkelteit’. Maar de impact van Eigen Wereld heeft het nooit kunnen evenaren. Na het jaren lang namedroppen van de naam Fakkelbrigade op verschillende tracks is de groep nu eindelijk gevormd en met een album gekomen. Sticks, Rico, Typhoon en James slaan de handen ineen met producer A.R.T. En leveren hun eerste gezamenlijke werk af: Colucci Era

Ik heb expres gewacht met het schrijven van deze recensie. Had ik deze review geschreven 2 dagen nadat Top Notch besloot Colucci Era op het internet te verspreiden dan had ik er echt heel anders tegen aan gekeken.. Colucci Era is een album met meerdere lagen. Bij de eerste paar luisterbeurten kan je de bovenste laag al snel waarderen. Wie het album blijft draaien komt bij de onderste laag. Een laag die op het eerste gehoor vreemd en niet zo interessant klonk maar bij nader inzien simpelweg geniaal is.

De heren uit Zwolle, en dan met name Sticks, Rico en Typhoon, zijn namelijk duidelijk gegroeid op het gebied van teksten en flows. Met name Rico. Op zijn solotrack ‘Kostbaar’, maar eigenlijk op het hele album, bewijst hij eenzaam aan de top van de Nederhop te staan. Zowel qua teksten als qua flow. Op de titeltrack: “Klokspel chefkok Lex Steele is back / Arnold Schwarzneg schwartzkopf met de Duitse helm.”

De teksten zijn een stuk cryptischer dan voorheen, soms tot op het onbegrijpelijke af. De flows zijn ingewikkelder en op het eerste gehoor soms lastiger te waarderen maar het geheel is de moeite van het wachten waard. Extra hulde voor producer A.R.T., mede dankzij zijn beats staat dit album als een huis. De producties zijn verre van standaard hip-hop beats. Colucci Era bevat uitstapjes naar hardcore, drum ‘n bass, reggae en wereldmuziek zonder ooit als een ongeregeld zooitje te klinken. De plaat bevestigd niet alleen de plek van Zwolle op de hip-hop kaart maar is ook een uitstekend visitekaartje voor A.R.T. Die met Colucci Era zijn eerste, volledig door hemzelf, geproduceerde album aflevert.

En we zouden ze bijna vergeten maar naast Sticks, Rico en Typhoon worden de raps ook nog verzorgd door James en Sanders. Twee leden die meer op de achtergrond staan en ook minder aanwezig zijn op de plaat. Ondanks dat doen deze twee niet onder voor de rest van de groep. Meer evenwicht in de aanwezigheid van deze twee heren was mooier geweest. Nu zijn het vooral Rico en Sticks die de kar trekken.

Ik heb mijn best gedaan niet teveel in clichés te blijven hangen maar ze zijn gewoon allemaal waar. Wie het album de tijd geeft is een klassieker rijker. Het zijn de nummers als Corazón, Medicijn en Karavaan die mij op het eerste gehoor niet meteen wisten te raken maar nu door mijn hoofd blijven spoken op de zeldzame momenten dat ik dit album niet op repeat heb staan. Must-have.

10/10