[Review] Winne - Winne Zonder Strijd

Slug 26 mrt 2009

Een laatbloeier. Maar wel een bewuste laatbloeier. Sinds 2005 nam de media-aandacht voor de Rotterdamse rapper geleidelijk toe, welke haar hoogtepunt bereikte in de maanden voor de geplande release. Koningwinnedag. Echter, het album wordt - niet voor de eerste keer - uitgesteld. Langzaam maar zeker neemt de buzz rondom Winne af. Nu is Winne Zonder Strijd er eindelijk, en kunnen we dus horen wat hij in al die extra maanden gedaan heeft. Nieuwe producers, een nieuwe insteek... maar werkt het ook?

Vlak voor de release verschijnen de eerste interviews al op het internet. En daar maakt Winne duidelijk dat zijn album een andere insteek heeft dan zijn EP Onoverwinnelijk. We hadden wel veel bangers liggen maar niet van het Pomp Die Shit-kaliber zegmaar. Winne Zonder Strijd is een ander album geworden. Er staan meer sentimentele tracks op, de punchline tracks hebben grotendeels plaatsgemaakt voor de wat meer emotionele teksten. Dit is ook terug te horen in de beats; ze bevatten aardig wat soul-invloeden. De piano is ook een vaker gebruikt instruments.

De beats. Het is misschien jammer dat we door de vete met Kapitein Mo geen Pomp Die Shit-achtige tracks te horen krijgen, maar dat neemt niet weg dat de nieuwe beats een pluim verdienen. Ze klinken grotendeels volwassen en vol. Dit is echt een pluspunt van de het album. Door de stem van Winne in combinatie met de muziek luistert dit album echt lekker weg. Al vind ik de productie van Zegevieren toch wel erg matig. Te makkelijk, te standaard. Concrete kan beter, iets wat hij verder zeker laat zien op dit album. En ook Winne mag wel eens een andere flow proberen, deze is redelijk vaak hetzelfde.

Tot zover redelijk positief dus. Dan komen we bij de inhoud. Zoals al eerder gezegd is de insteek anders geworden, van punchline naar emotie. En dat kan zowel goed als negatief uitpakken. Er is namelijk één groot risico verbonden aan dit soort tracks: cliché's. Een gevaarlijke valkuil die Winne niet helemaal kan ontwijken. Op sommige momenten krijg je namelijk het idee dat je dit al eens eerder gehoord hebt. En dat zijn de momenten dat ik meestal op de skip-knop druk. Wat dat betreft hadden er best een aantal tracks geschrapt mogen worden. En dan denk ik bijvoorbeeld aan Zegevieren, Alles Wat Ik Wil (dat refrein..). Ook tracks als W.I.N.N.E. en Binnenveter vind ik vrij overbodig. Die eerste omdat die gewoon niet goed genoeg is, die tweede voelt niet als een verrijking.

Niet slecht, maar niet nodig. Dit album had wat mij betreft beter uitgebalanceerd kunnen worden. Los van dat je nu een aantal tracks hebt van mmh, staan er naar mijn mening teveel van dezelfde soorttracks op. Dit wordt af en toe gecompenseerd, maar dit gebeurt niet voldoende of met te weinig overtuiging. Een combinatie van de 'oude' en de 'nieuwe' Winne had een beter album opgeleverd. Nu staat er allereerst teveel op wat wel aardig is, maar eigenlijk niet veel bijzonders. Ten tweede werken zoveel tracks met dezelfde insteek niet op deze manier. Ik krijg af en toe het idee dit al vaker gehoord te hebben. Nu is innoveren altijd wat lastig met emotie-tracks, maar dit punt had beter uitgevoerd kunnen worden.

Zo is Winne Zonder Strijd een album met twee gezichten geworden. Enerzijds staan er hele goede producties op met een rustige Winne, een combinatie die gewoon lekker wegluistert. Aan de andere kant zijn er genoeg momenten op dit album die niet bijzonder zijn. Ik snap dat Winne dit album uitbrengt: je kan onmogelijk je fans nog langer laten wachten. Maar ik denk dat niet velen dit verwacht hadden. Winne Zonder Strijd is niet de beoogde Nederhop-klassieker geworden: het blijft steken op een redelijk album. Dat is enigszins teleurstellend, maar gezien al het gedoe rond deze release is het Winne vergeven. Zolang het volgende album maar keihard wordt.

Ben niet helemaal tevreden, maar vond dit ook wel een lastig album om onder woorden te brengen aangezien het voor veel tegenstrijdige gevoelens zorgt. Vergeef me.