[Review] King Syze - The Labor Union

Slug 05 sep 2008

Babygrande (o.a. Jedi Mind Tricks, Canibus) liefhebbers kunnen hun geluk niet op. Tijdens de zomermaanden werden we overspoeld met albums van dit label. Snowgoons, Doap Nixon, the GZA en nu King Syze, die we allemaal wel kennen van Army of the Pharaohs natuurlijk. Hamvraag is of het hem lukt om een originele performance neer te zetten, of dat ze bij Babygrande op de automatische piloot hebben gewerkt?

The Labor Union begint met een gelijknamige track. Een bekende productie klinkt door de boxen. Soepel, niet écht glad maar allesbehalve hard en rauw. Het is maar waar je van houd. King Syze zelf staat ook niet bekend als een geniale lyricist, dus op dat punt hoef je geen wereldwonderen te verwachten. Hij doet z'n ding maar blinkt nergens echt uit. Om het verder kort te houden; het zijn de lyrics zoals je ze gewend bent van AOTP. Alleen dan oppervlakkig.

Syze's stem kan problemen opleveren. Ik zelf heb er na een paar keer luisteren al geen last meer van, maar ik kan het me voorstellen als je het niks vind. Syze's stem mist een natuurlijke rauwheid. Dat werkt wel met de beats, die verre van hard, bombastisch en rauw zijn. Maar het zorgt ook voor een klinisch gevoel, een gevoel dat het allemaal wel leuk en aardig is. Maar nergens echt een WAUW gevoel. Toch een apart gegeven met een producer als Vinnie Paz achter de knoppen, die zelf bekend staat om zijn rauwe performance.

Goed, een vrij simpel album dus. Syze's teksten zijn oppervlakkig maar doen hun ding. De beats missen een wauw-gevoel en zijn een beetje klinisch. De gastartiesten doen het bijna allemaal naar behoren, al wil ik hierbij Haters Beware even noemen. Los van de standaard productie, fabriceren King Syze en Planet een soort van rotzooi dat een schande is voor het nummer erna, Mayhem. Als ik reggaeton wil horen, dan download ik dat wel. Mayhem is één en al kwaliteit. Verdere favorieten zijn Play Ya Part en Cement Work. Conclusie? King Syze kán een heel album dragen, al moet ik hierbij vermelden dat het erg repetief word. De producties zijn té glad en té klinisch. Al met al een lekker wegluister albumpje, maar voor het échte werk verwijs ik je door naar AOTP en Jedi Mind Tricks.

3/5