[Review] Atmosphere - The Family Sign

Slug 25 apr 2011

Een gebalde vuist op een de voorkant van een ouder Atmosphere album zal ongetwijfeld geinterpreteerd worden als de opstandige, licht puberale frustratie emo hiphop waar Slug en Ant in hun begindagen patent op hadden. Maar jaren gaan voorbij, en jongens groeien (meestal) op. De evolutie van felle emotie naar berustende verhalen wordt perfect geïllustreerd met het babyvuistje van Slug’s zoon op de voorkant, met de duim ingeklemd tussen de wijs en middelvinger, oftewel The Family Sign.

Elke beschouwing van een nieuw Atmosphere album gaat op een of andere manier gepaard met een vergelijking met de voorgaande albums. Enerzijds is dit natuurlijk een logisch verschijnsel, niet per se uniek voor een artiest, maar in het geval van Atmosphere valt er ook altijd een aardige lijn te trekken in de ontwikkeling van de muziek. Bij de dubbel EP To All My Friends veranderde Ant zijn geluid al van een soort minimalistische electrohiphop naar een wat voller geheel van instrumenten. Op The Family Sign wordt in grote mate gebruikt gemaakt van keyboard en (akoustische) gitaar, wat niet raar is aangezien gitarist Nate en keyboardspeler Erick in grotere mate betrokken zijn geweest dan bij voorgaande albums. Op bepaalde nummers leidt dit zelfs tot een wonderbaarlijk geheel waarbij er praktisch maar drie instrumenten gebruikt worden, maar het geluid toch voller klinkt dan op hun vorige werk.

De productie verdiend dus al een grote pluim. De sfeer hangt een beetje tussen gepingel op een zwoele zomeravond en ‘gewone’ kelderhiphop in, met een tempo dat lager ligt dan op de voorgaande albums. En dat laatste breekt the Family Sign af en toe een beetje op. Want ook Slug lijkt wat minder scherp te zijn, alsof hij zijn deel heeft opgenomen met zijn voeten in een stromende river met een biertje uit de koelbox in zijn hand. Niet dat daar iets mis mee is overigens. Je voeten in een plas water steken en een koud drankje en the Family Sign aanzetten is best een aardig idee. Maar over de hele linie mist het daardoor een beetje pit, waardoor ik overdag wel eens op me stoel zit te wippen van kom op, dit kan feller. Misschien ben ik gewoon wat te ongeduldig.

Anyway, Slug doet weer wat hij de afgelopen paar jaar al deed en stiekem daarvoor ook al, alleen wist niet iedereen het toen al: verhaaltjes vertellen, niet per se over zichzelf, maar ook over andere mensen, gebeurtenissen of ervaringen. Het felle randje is hier zoals al gezegd een beetje afgeschraapt, maar de basis staat nog altijd fier overeind. De zelfspot en humor van de eerdere albums is helaas wel wat achterwege gelaten, waardoor de toon soms verassend serieus is. Zal wel wat met dat opgroeien uit de eerste alinea te maken hebben. Over de hele linie had Slug dus wel beter gekund: het had bij vlagen wel wat humorischter of scherper gemogen. Maar dat neemt niet weg dat hij desondanks gewoon kwaliteit levert. Zo is het bijvoorbeeld leuk om zijn tweets over dit album lezen, deze bieden nog wel eens een verassende kijk op wat hij nu met een bepaald nummer wilde zeggen.

Wellicht begrijpen sommige mensen onderhand geen hout van wat ik allemaal neergepent heb. Van warme zomeravond naar een verassend serieuze toon, ik geef toe, er mist enige coherentie. Maar de strekking van een Atmosphere album uiteenzetten is simpelweg een lastig verhaal. Eigenlijk zou ik dit pas over drie maanden moeten doen, maar heeft er al helemaal niemand behoefte meer aan. En ik heb ook gewoon gelijk. Er zitten een hoop rustige gitaarmelodietjes in, met een Slug die daar serieuze verhalen overheen verteld. Dat klinkt fout. Maar dat is het niet, het is een soort van kwaliteit.

En The Family Sign is ook gewoon weer een uitstekend Atmosphere album. That’s all you need to know.