[Recensie] Talib Kweli - Gutter Rainbows

14) Self Savior (feat. Chace Infinite) (Produced by Maurice Brown) 4.0/5

Release datum: 25 Januari 2010
Label: Blacksmith Music
Genre: Conscious Hip Hop
Invloeden: -
Overall score: 3.0/5

Talib Kweli is duidelijk één van de meest consistente artiesten die hip hop te bieden heeft. Als je op zijn muziek in gaat weet je van te voren al dat er literaire verwijzingen, demonstraties tegen sociale instellingen en toespelingen op politieke figuren behandeld zullen worden. Meestal kun je ook verwachten dat zijn breedsprakigheid het beste van hem naar boven zal halen, nog boven zijn technische stijl en lyrische flair. Gutter Rainbows probeert hier, zelfs nog meer dan Eardrums en de Madlib collabo Liberation, om deze gedachte te verdrijven. Je zult Kweli er zelden op betrappen dat hij iets forceert of de controle over de beat verliest om een punt te maken.

Wat echter wel gebeurd, is dat het steeds duidelijker word dat hij de overgang probeert te maken naar een minder ‘conscious’ grondgebied. “Mr. International”, bijvoorbeeld, is een soort van soft rock take op motiverende rap waarin Kweli verwijst naar Lloyd Banks’ “Beamer Benz or Bentley” en gooit er een hoop verborgen commentaar in over relatieve wensen en succes. Het beschikt over een van Kweli’s meest indrukwekkende raps, een track die je doet denken dat hij het op beide fronten wilt maken. Vaak is het moeilijk om zulk soort dingen goed uit te voeren. Kweli doet hier wat hij kan, maar het is zeker geen hoogtepunt. De productie helpt hem hier ook niet veel bij, vooral in de eerste helft van dit album. “I’m on One”, de lead single, vond ik zelf een vergissing, met een Beastie Boys beat en drugs verwijzingen die ik zelf gewoon niet bij Kweli vind passen. De tweede helft, waar hij terugkeert naar zijn jazzier en funkier roots, is een stuk sterker. Het is alleen jammer dat ik veel luisteraars al zie afhaken voordat ze bij track 8 of 9 aankomen.

In feite is de enige productie die hier écht opvalt—maar misschien wel zoals verwacht—Ski Beatz‘ werk op “Cold Rain”. Na Curren$y breid Ski zijn reeks van successen hier uit met een levende, funk-gospel beat. Het is iets wat ik veel vaker van Kweli zou willen horen, maar misschien ben ik dan weer één van die oneerlijke mensen die bij ieder nieuw album opnieuw hoopt dat hij terugkeert naar zijn Train of Thought sound. Wat ook opvallend is is dat Gutter Rainbows Kweli’s eerste echte onafhankelijke release is, dus misschien heeft hier dan ook niet het beste budget. De inspiratie voor Gutter Rainbows komt uit plassen olie en water uit de straten van New York, en de onverwachte schoonheid hiervan komt uit een onmogelijke fusie van de twee. Op “Cold Rain”, “Wait for You”, “Friends & Family” en een paar anderen na doet Kweli je hier denken aan een soort van storing. Als Kweli zich klaarmaakt voor een van zijn meest sterke vocale prestaties komt de muziek vaak te kort, en weigert hem tot het einde te volgen.

Ik vraag me af wat Kweli verder nog van plan is voor 2011. Gutter Rainbows zit namelijk in een soortgelijke positie in Kweli’s discography als Apollo Kids in die van Ghostface Killah. Kweli is van plan om Prisoners of Consciousness dit jaar uit te brengen met de steun van een aantal grote namen, en het concept van dit album ligt hoofdzakelijk bij het commentaar dat hij kreeg bij zijn samenwerking met Gucci Mane afgelopen herfst. Het zal boeiend zijn om te zien hoe Kweli dit concept uit zal gaan werken, en met die gedachte is het soms moeilijk om naar Gutter Rainbows te luisteren zonder het te zien als een afgeraffeld album om zijn kernpubliek tevreden te houden. Maar ondanks deze slappe productie is Kweli vaak sterk aanwezig, en de fans zullen zeker niet teleurgesteld zijn.