[Recensie] Kanye West - Runaway (Single)

Jeffusz 19 jan 2011

Als je deze track voor het eerst luistert gaat er zo veel door je hoofd. Wat je hoogstwaarschijnlijk als eerste naar binnen zal schieten is dat hij hier misschien wel zijn excuses aan Taylor Swift aanbied. En dat doet hij hier dus ook.

Terwijl de track doorgaat zou je volgende gedachte na 40 seconden kunnen zijn: “Deze intro duurt veel te lang.” En alsof deze twee gedachten nog niet genoeg zouden zijn om de track uit te zetten start het refrein en praat hij over het roosteren van “douchebags”, “assholes” en “scumbags”. En ondanks dat deze eerste drie gedachten vrij negatief zijn moet je goed naar de muziek en de vocalen luisteren om deze track te kunnen waarderen. De kwaliteit van de productie gedurende de gehele negen minuten van deze track is fenomenaal. En alsof dat niet genoeg is spreken de vocalen zoals je dat nooit eerder hebt gehoord. Er schuilt een boodschap in zijn teksten die ons verteld dat je dingen altijd beter moet willen kunnen doen, zelfs als je al fantastisch bezig bent. Niet om perfectionistisch te zijn, maar om altijd iets slechts in de meest geweldige situaties te vinden. Dus als het echte refrein van start begint te gaan, en hij een toast uitbrengt voor al deze dingen, brengt hij in werkelijkheid een toast uit naar al zijn personaliteiten en stuurt ze weg, samen met zijn vriendin. De tekst laat een wrede waarheid zien waarin hij zich realiseert wat hij is geworden en ziet al zijn fouten in. Hij snapt dat zijn fouten fout waren, maar het is ook gedaan en gebeurd. Nadat hij zijn vriendin heeft weggestuurd uit hij zijn pijn en eenzaamheid terwijl hij accepteert dat hij voor niemand liefde heeft, zelfs niet voor zichzelf, en dat hij zichzelf weg zou moeten sturen. “Runaway.” Nadat de verzen van Kanye erop zitten neemt zijn G.O.O.D. Music collega Pusha T het van hem over om af te sluiten. Gedurende zijn vers rijmt hij over de arrogante, egocentrische kant van hun carrière. “You should leave if you can’t accept the basics, plenty bitches in the baller-player’s matrix.”

Hierna slaat de track over naar een viool sectie die met de beat meespeelt terwijl Kanye zijn meest vrije, persoonlijke uitspraken maakt zonder enige vocale maskering in de herhalingen van de tekst, gedrapeerd in onmiskenbaar, walgelijk autotune gemompel. Het uitschreeuwen van alle schaamte die hij al die tijd heeft moeten voelen. De autotune laat dit klinken alsof een gitaar het uitspreekt. In “Runaway” word dit gebruikt om de nadruk te leggen op de pijn achter dit alles. Deze pijn is ook zichtbaar gedurende iedere live optreden van deze single gedurende dit gedeelte van de track. Hij zingt het met een ineengekrompen gezicht en gesloten ogen.

All in all is “Runaway” een geweldige single, voorgebracht uit zijn album “My Beautiful Dark Twisted Fantasy” waarin hij met zijn productie en vocale vaardigheden bluft, maar tegelijkertijd uit zijn comfortabele zone stapt en sorry zegt door middel van een briljante boodschap.